Walt Disney
Walt Disney is een wereldwijd entertainmentbedrijf actief in filmproductie, televisie, pretparken en streamingdiensten. Het bedrijf bezit bekende merken en studio’s zoals Pixar, Marvel, Lucasfilm en ESPN. Disney combineert creatieve content met technologie en themabeleving en heeft een sterke wereldwijde aanwezigheid via Disney+, Disneyland en zijn filmdivisies.
Walt Disney - Nieuws & Financial results
Dieper inzicht in Walt Disney
Naar website van Walt Disney
Walt Disney op Wikipedia
Walt Disney
The Walt Disney Company is een wereldwijd entertainment- en mediaconcern dat verhalen en personages bedenkt, produceert en uitbouwt tot films, series, pretparken, merchandise en digitale platforms. De kern ligt bij content en beleving: van animatiefilms en superhelden tot themaparken en cruiseschepen. Disney verdient zijn geld met bioscoop- en streaminginkomsten, tv-rechten, parktickets, hotels, licenties en de verkoop van producten.
Disney werd in 1923 opgericht door Walt en Roy Disney in Californië als kleine animatiestudio. De doorbraak kwam met Mickey Mouse en de eerste geluidscartoons, gevolgd door speelfilms als Snow White and the Seven Dwarfs. In de decennia daarna groeide Disney uit met animatieklassiekers, tv-programma’s en in 1955 het eerste Disneyland-park in Anaheim. Later kwamen Walt Disney World in Florida, internationale parken en grote overnames, zoals Pixar, Marvel, Lucasfilm (Star Wars) en 21st Century Fox. Daardoor werd Disney een van de machtigste spelers in de wereldwijde media- en entertainmentindustrie.
Het aanbod van Disney is sterk gediversifieerd. Aan de contentkant zijn er films en series van Disney Animation, Pixar, Marvel, Lucasfilm en 20th Century studio’s, plus tv-netwerken en zenders (zoals ABC en ESPN, vooral in de VS). Digitaal biedt Disney streamingdiensten zoals Disney+, Hulu (voornamelijk VS) en sportstreaming via ESPN-merken. Aan de belevingskant exploiteert het bedrijf themaparken, waterparken, hotels en cruise-schepen. Daarnaast is er een grote licensing- en merchandise-tak: speelgoed, kleding, games en consumentenproducten met Disney-, Marvel- en Star Wars-figuren, vaak in samenwerking met externe fabrikanten en retailers.
Geografisch is Disney wereldwijd actief. Het hoofdkantoor staat in Burbank, Californië, maar content wordt wereldwijd uitgebracht via bioscopen, tv, streaming en licenties. De grootste themaparken liggen in de VS (Californië en Florida) en daarbuiten in Frankrijk (Disneyland Paris), China (Shanghai en Hongkong) en Japan (Tokyo Disney Resort, via een licentiemodel). Media- en distributieactiviteiten zijn verdeeld over regio’s als Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië-Pacific en Latijns-Amerika.
De klanten en afnemers van Disney zijn in de eerste plaats consumenten en gezinnen die films kijken, streamingabonnementen afsluiten, parken bezoeken en producten kopen. Daarnaast werkt Disney samen met bioscoopexploitanten, tv-aanbieders, adverteerders, retailers, speelgoed- en kledingfabrikanten en reisorganisaties. Door sterke merken, herkenbare personages en een geïntegreerd netwerk van media, parken en producten weet Disney zijn verhalen op veel verschillende manieren bij het publiek te brengen.