Ford reports Q3 2025 results
datum 23-10-2025
Ford sloot het derde kwartaal af met een omzet van $50,5 mrd, 9% hoger dan een jaar eerder. De nettowinst steeg naar $2,45 mrd, tegenover $0,89 mrd vorig jaar. De winst per aandeel (wpa, verwaterd) bedroeg $0,60, een duidelijke stap opwaarts ten opzichte van de $0,22 van vorig jaar. De operationele marge kwam uit op 5,1% tegen 5,5% een jaar eerder.
Ford Blue verdient aan iconische modellen met verbrandingsmotoren en SUV’s. Ford Pro aan bedrijfswagens en terugkerende software-inkomsten bij wagenparken. En Model-e bouwt schaal in elektrische voertuigen die nu nog verlieslatend zijn maar wel volumegroei laten zien.
De groei van de omzet kwam vooral door hogere volumes bij Ford Pro en prijs- en productmix bij Ford Blue. Dat effect werd versterkt door meer softwareabonnementen bij zakelijke klanten, die de opbrengst per voertuig verhogen.
De winstontwikkeling profiteerde van schaalvergroting in Noord-Amerika en een grotere bijdrage van Ford Credit. De winst werd wel gedrukt door $0,7 mrd aan import-tarieven en aanhoudende verliezen bij Model-e.
De brand bij aluminiumleverancier Novelis zorgt voor frictie in de productieketen. Ford verwacht dat het grootste deel van die impact in 2026 wordt ingehaald.
Analistenverwachtingen
De aangepaste winst per aandeel kwam uit boven ramingen die rond $0,35–$0,46 lagen. Ook de omzet van $50,5 mrd lag boven de bandbreedte van analisten, die grofweg $46,9–$47,2 mrd verwachtten. Daarmee presteerde Ford beter dan voorzien op omzet en resultaat, ondanks de tariefdruk.
Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg in het kwartaal $7,4 mrd en de aangepaste vrije kasstroom (free cash flow) $4,3 mrd. Daarnaast nam het aantal betaalde softwareabonnementen bij Ford Pro dit kwartaal met 8% toe tot 818.000, wat de terugkerende inkomstenbasis vergroot binnen het commerciële klantenbestand.
Belangrijke gebeurtenissen
Ford en Novelis werken intussen aan herstel van de getroffen capaciteit. Extra personele inzet moet het F-Series-volume borgen, zodat gemiste productie in 2026 grotendeels is in te halen.
Interessant
De liquiditeitspositie blijft een duidelijke steunpilaar. Aan het einde van het kwartaal stond ongeveer $33 mrd aan kas tegenover in totaal $54 mrd aan beschikbare liquiditeit. Daardoor kan Ford blijven investeren in productvernieuwing en software, terwijl de nettoschuld beheersbaar blijft.
De aandeelhouders
Het reguliere dividend bedraagt $0,15 per aandeel in het vierde kwartaal. Een nieuw aandeleninkoopprogramma werd niet aangekondigd.
Voor de waardering van het aandeel kijken we naar de koers-winstverhouding van het aandeel. Op 31 oktober 2025 bedroeg de koers van Ford $13,04. De winst over afgelopen 12 maanden (TTM, afgelopen twaalf maanden) bedroeg circa $1,17 per aandeel. Dit geeft een koers-winstverhouding van 11,2x.
Financiële gegevens
Kerncijfers (in $ mrd, wpa in $)
| Metric | Q3 2025 | Q3 2024 | Verandering |
|---|---|---|---|
| Omzet | 50,5 | 46,2 | +9% |
| Winst (netto) | 2,45 | 0,89 | +1,56 |
| Operationele marge (aangepaste EBIT-marge) | 5,1% | 5,5% | −0,4 pp |
| Winst per aandeel (verwaterd) | 0,60 | 0,22 | +0,38 |
| Totale bedrijfskosten | 49,0 | 45,3 | +8,1% |
| Kasstroom uit operationele activiteiten | 7,4 | 5,5 | +1,9 |
| Vrije kasstroom (aangepast) | 4,3 | 3,2 | +1,1 |
Omzet per segment (in $ mrd, wpa in $)
| Segment | Q3 2025) | Q3 2024 | Verandering |
|---|---|---|---|
| Ford Blue | 28,0 | 26,2 | +7% |
| Ford Model-e | 1,8 | 1,2 | +52% |
| Ford Pro | 17,4 | 15,7 | +11% |