NIO reports Q3 2025 results
datum 26 november 2025
NIO is een Chinese producent van slimme elektrische auto’s in het hogere segment. Het bedrijf verdient zijn geld vooral met de verkoop van premium elektrische modellen, abonnementen op batterijwisselstations en diensten na verkoop, en breidt dit steeds verder uit met nieuwe merken en services. In het derde kwartaal van 2025 liet NIO opnieuw stevige groei in de omzet zien, het verlies nam duidelijk af en de marges trokken aan.
Omzet, winst en marges
De totale omzet in het derde kwartaal van 2025 bedroeg RMB 21.793,9 miljoen ( € 2,64 mrd). Dat is 16,7% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2024. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2025 nam de omzet met 14,7% toe. De groei komt vooral door meer geleverde auto’s en hogere inkomsten uit gebruikte auto’s, technische R&D-diensten (research and development) en after-salesdiensten.
Het nettoverlies kwam uit op RMB 3.480,5 miljoen ( € 422 mln), tegenover RMB 5.059,7 miljoen een jaar eerder. Daarmee daalde het verlies met 31,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. NIO blijft dus verlieslatend, maar de trend gaat duidelijk richting kleinere verliezen.
De winst per aandeel, of beter gezegd verlies per aandeel (winst per aandeel, WpA), bedroeg in dit kwartaal RMB 1,51 negatief per gewoon aandeel/ADS (American Depositary Share). Een jaar eerder was dat RMB 2,50 negatief. De verbetering in WpA volgt uit de combinatie van hogere brutomarge en lagere kosten per auto.
De brutomarge steeg naar 13,9%, tegen 10,7% in hetzelfde kwartaal van 2024 en 10,0% in het vorige kwartaal. Vooral de voertuigactiviteiten lieten een flinke sprong zien. De voertuig marge klom naar 14,7%, vergeleken met 13,1% een jaar eerder en 10,3% in het tweede kwartaal. Dat laat zien dat NIO meer verdient per verkochte auto, ondanks stevige prijsconcurrentie in de Chinese markt voor elektrische auto’s.
Drijvers achter omzet en winst
De kern van NIO’s verdienmodel blijft de verkoop van auto’s. De omzet uit voertuigverkoop bedroeg RMB 19.202,3 miljoen, 15,0% hoger dan een jaar eerder en 19,0% hoger dan in het tweede kwartaal. De belangrijkste verklaring is de sterke stijging van het aantal geleverde auto’s. In het derde kwartaal werden 87.071 voertuigen afgeleverd, een stijging van 40,8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar en 20,8% meer dan in het tweede kwartaal. De leveringen zijn verdeeld over het premiummerk NIO, het gezinsmerk ONVO en het kleinere FIREFLY-merk, die elk een ander segment in de markt bedienen.
Naast auto’s verdient NIO aan gebruikte auto’s, onderdelen, accessoires, after-salesdiensten en technische R&D-diensten voor partners. De omzet uit “overige verkopen” kwam uit op RMB 2.591,6 miljoen. Dat is 31,2% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2024, doordat er meer inkomsten waren uit gebruikte auto’s, R&D-diensten en services aan een groeiende gebruikersbasis.
Aan de kostenkant stegen de kosten van de omzet naar RMB 18.769,3 miljoen, een stijging van 12,6% ten opzichte van vorig jaar. Dat is minder dan de omzetgroei, wat bijdraagt aan de verbetering van de brutomarge. De belangrijkste driver is hogere schaal, gecombineerd met lagere materiaalkosten per auto.
De operationele kosten ontwikkelden zich tweeledig. De R&D-kosten daalden fors naar RMB 2.390,6 miljoen, 28,0% lager dan vorig jaar. NIO bespaart op ontwikkelingskosten door de fase van bepaalde projecten en door efficiencymaatregelen.
Ten opzichte van verwachting analisten
Voorafgaand aan deze cijfers rekenden analisten gemiddeld op een omzet van ongeveer US$ 3,26 miljard en een verlies per ADS van rond de US$ 0,24. In werkelijkheid kwam de omzet met US$ 3,06 miljard iets lager uit dan deze verwachting. Het verlies per ADS met US$ 0,21 was duidelijk beter dan was voorzien.
Belangrijke gebeurtenissen
Topman William Bin Li, de oprichter en CEO, benadrukte in zijn toelichting dat de groei van 40,8% in leveringen vooral te danken is aan de brede line-up van NIO, ONVO en FIREFLY. Hij wijst erop dat de verschillende merken elk een eigen doelgroep bedienen, van premium zakelijk gebruik tot gezinsauto’s en compacte stadsauto’s. Volgens Li geeft de groei aan dat deze strategie aanslaat bij gebruikers.
Financieel directeur Stanley Yu Qu, de CFO, legde de nadruk op marges en cashflow. Hij wees erop dat de voertuig marge in het kwartaal steeg naar 14,7% en dat de totale brutomarge het hoogste niveau in drie jaar bereikte. Daarnaast genereerde NIO positieve operationele kasstroom en zelfs een positief resultaat als de investeringen (capex) daarvan worden afgetrokken. Dat is een belangrijke stap voor een bedrijf dat al jaren verlieslatend is.
Een belangrijke gebeurtenis voor de balans is de uitgifte van nieuwe aandelen. In september rondde NIO een aandelenemissie af van ongeveer US$ 1,16 miljard en in oktober volgde een uitgifte van 55 miljoen aandelen in het kader van incentive-plannen. Daarmee versterkt NIO de kaspositie, maar wordt het aantal uitstaande aandelen wel verder vergroot, wat op termijn verwaterend kan werken voor bestaande aandeelhouders.
Verder rapporteerde NIO in oktober 40.397 geleverde voertuigen en in november 36.275 voertuigen. De leveringen liggen ruim boven het niveau van vorig jaar, ondanks dat de concurrentie op de Chinese EV-markt fel is. Fabrikanten als BYD, XPeng en internationale spelers drukken de prijzen en investeren zwaar in nieuwe modellen, waardoor NIO scherp moet blijven op kosten en productvernieuwing.
Interessant
In de balans valt de ontwikkeling van de liquide middelen op. Aan het einde van het derde kwartaal bedroeg de som van kasmiddelen, beperkt beschikbare kasmiddelen, kortetermijninvesteringen en langlopende termijndeposito’s RMB 36,7 miljard. Dat is lager dan eind 2024, maar mede dankzij de aandelenemissie blijft de kasbuffer stevig.
Daar staat tegenover dat de huidige kortlopende verplichtingen nog steeds hoger zijn dan de kortlopende activa en dat NIO een negatief eigen vermogen heeft, wat laat zien dat de balans nog altijd kwetsbaar is en afhankelijk van verbeterende resultaten in de komende jaren.
De aandeelhouders
NIO keert geen regulier dividend uit. Het bedrijf bevindt zich nog in een fase waarin het kapitaal vooral wordt ingezet voor groei, ontwikkeling van nieuwe modellen, uitbreiding van batterijwisselstations en internationale expansie. Voor beleggers speelt rendement dus vooral via koersontwikkeling en op termijn mogelijk winstgroei.
Voor de waardering van het aandeel kijken we normaal naar de koers-winstverhouding van het aandeel. Op 4 december 2025 bedroeg de koers van NIO ongeveer US$ 4,79. De winst over afgelopen 12 maanden was in werkelijkheid een verlies van rond RMB 22,3 miljard (ruim € 2,5 mrd). Dat betekent dat de koers-winstverhouding negatief is. Deze uitkomst is vooral een signaal dat NIO nog in een verlieslatende fase zit en de koers-winstverhouding is dus minder bruikbaar als klassieke waarderingsmaatstaf.