Alibaba
Alibaba is een Chinees technologie- en handelsplatform met kernactiviteiten in e-commerce (Taobao, Tmall, 1688, Alibaba.com), internationale marktplaatsen (AliExpress, Lazada), cloud (Alibaba Cloud) en logistiek (Cainiao). Het bedrijf verdient vooral aan advertentie- en marketingdiensten op zijn marktplaatsen, commissies en servicekosten aan verkopers, en betalingen voor fulfilment en logistiek. Daarnaast haalt het omzet uit cloudabonnementen en verbruik (IaaS/PaaS), plus lokale diensten en digitale media. Alibaba werkt als ecosysteem: consumenten en bedrijven worden gekoppeld aan verkopers en diensten, waardoor schaal en data de groei van meerdere activiteiten ondersteunen.
Alibaba - Nieuws & Financial results
Dieper inzicht in Alibaba
Naar website van Alibaba
Alibaba op Wikipedia
Alibaba
Alibaba Group is een Chinees technologie- en e-commerceconcern dat een groot digitaal ecosysteem rond handel heeft opgebouwd. Het kernidee is het verbinden van kopers en verkopers via online platforms. Van kleine fabriek in China tot merkfabrikant en van groothandel tot consument. Rondom die platforms bouwde Alibaba aanvullende diensten zoals logistiek, cloudcomputing en digitale media, zodat bedrijven vrijwel hun hele online handel via het Alibaba-ecosysteem kunnen organiseren.
Het bedrijf werd in 1999 opgericht in Hangzhou door Jack Ma en een groep mede-oprichters. Ze startten met Alibaba.com, een B2B-platform waar buitenlandse inkopers rechtstreeks contact konden leggen met Chinese fabrikanten en leveranciers. In 2003 volgde Taobao, een consumentenmarktplaats, en later Tmall voor grote merken. Daarmee werd Alibaba een dominante speler in de Chinese online detailhandel. In 2014 ging het bedrijf naar de beurs in New York, een van de grootste beursgangen ooit voor een technologiebedrijf.
Qua producten en diensten biedt Alibaba meerdere lagen. In China zijn Taobao en Tmall de belangrijkste retailplatforms, waar consumenten bijna alles kunnen kopen: kleding, elektronica, boodschappen en diensten. Internationaal is Alibaba actief met Alibaba.com (B2B-handel tussen bedrijven wereldwijd) en AliExpress, waar consumenten buiten China goederen rechtstreeks bij vooral Aziatische verkopers bestellen. Daarnaast is er Alibaba Cloud, dat clouddiensten levert zoals rekenkracht, opslag, databases en data-analyse. Via Cainiao ondersteunt Alibaba logistiek en pakketstromen met slimme distributiecentra en bezorgnetwerken. Betalingsdiensten lopen vooral via Alipay, dat onder het gelieerde Ant Group valt, maar nauw met de platforms is verweven.
Geografisch ligt de basis duidelijk in China, waar het overgrote deel van de handelsvolumes wordt gerealiseerd. Vanuit het hoofdkantoor in Hangzhou bedient Alibaba de Chinese markt met landelijke dekking. Tegelijkertijd is het bedrijf internationaal actief: leveranciers op Alibaba.com en AliExpress komen uit veel landen, en klanten zitten verspreid over Europa, Azië, Amerika en opkomende markten. Alibaba Cloud is aanwezig in meerdere regio’s met datacenters in Azië, Europa en het Midden-Oosten.
De klanten en afnemers van Alibaba zijn sterk gemengd. Aan de ene kant zijn er miljoenen kleine ondernemers, merken, fabrikanten en groothandels die de platforms gebruiken om hun producten onder de aandacht te brengen. Aan de andere kant zijn er honderden miljoenen consumenten die via Taobao, Tmall of AliExpress bestellen. Voor Alibaba Cloud bestaat de klantenbasis uit bedrijven, ontwikkelaars en overheden die clouddiensten afnemen. Zo staat Alibaba centraal in een digitaal handelsnetwerk dat producenten, handelaren en consumenten wereldwijd met elkaar verbindt.