Netflix

Netflix is een wereldwijde streamingdienst voor films, series, documentaires en steeds vaker games, met veel eigen producties (Netflix Originals). Het bedrijf maakt en koopt content en biedt die via zijn app aan op tv’s, telefoons en pc’s in meer dan 190 landen. Netflix verdient vooral aan maandabonnementen en sinds kort ook aan een goedkoper abonnement met advertenties; daarnaast komt er omzet uit betaalde extra leden en in kleinere mate licentie- en distributiedeals. De groei leunt op sterke content, een krachtig aanbevelingssysteem en strakke kostenbeheersing, in concurrentie met Disney+, Amazon Prime Video en HBO Max.


Netflix - Nieuws & Financial results


Dieper inzicht in Netflix


Naar website van Netflix


Netflix op Wikipedia


Netflix

Netflix is een wereldwijd entertainmentbedrijf dat een streamingdienst aanbiedt voor series, films, documentaires en steeds meer live- en non-scripted content. Abonnees betalen een maandbedrag en kunnen via internet on demand kijken op tv’s, laptops, tablets en smartphones. Netflix verdient vooral aan abonnementsgelden en experimenteert daarnaast met een goedkoper abonnement met advertenties.

Het bedrijf werd in 1997 opgericht in Californië als een dvd-verhuurbedrijf via de post. Klanten bestelden dvd’s online en kregen die thuisgestuurd, zonder boetes voor te laat terugbrengen. Begin jaren 2000 introduceerde Netflix een abonnementsmodel voor onbeperkte dvd-huur. De grote omslag kwam rond 2007, toen het bedrijf streamingvideo via internet lanceerde. In de jaren daarna verschoof de focus volledig naar streaming en werd de dvd-tak steeds kleiner. Vanaf circa 2013 begon Netflix zelf series en films te produceren, wat het merk wereldwijd nog bekender maakte.

Qua producten en diensten biedt Netflix verschillende abonnementsvormen, met verschillen in beeldkwaliteit en aantal gelijktijdige streams. De kern is een grote catalogus met speelfilms, series, documentaires, stand-upcomedy en kindercontent, deels ingekocht bij andere studio’s, deels zelf geproduceerd als “Netflix Originals”. Bekende voorbeelden zijn internationale hits, lokale producties per land en een groeiende hoeveelheid non-Engelstalige series en films. Daarnaast ontwikkelt Netflix interactieve content, experimenteert het met games binnen de app en biedt het profielen, aanbevelingen en downloadmogelijkheden voor offline kijken.

Geografisch is Netflix vrijwel wereldwijd actief. De dienst is beschikbaar in meer dan 190 landen, met uitzondering van enkele markten waar dit door regelgeving niet kan. Het hoofdkantoor staat in de Verenigde Staten, maar Netflix heeft regionale kantoren en productiehubs in onder meer Europa, Latijns-Amerika en Azië. De inhoud en rechten verschillen per land, maar het bedrijf investeert steeds meer in lokale producties, zodat het aanbod beter aansluit bij regionale smaken en regelgeving.

De klanten en afnemers van Netflix zijn consumenten en huishoudens die voor een vast bedrag per maand onbeperkt willen kunnen kijken, zonder reclame (behalve in het advertentie-abonnement). De doelgroep is breed: gezinnen, jongeren, stellen en individuele kijkers, met content voor uiteenlopende leeftijds- en interessegroepen. Indirect werkt Netflix ook samen met tv-fabrikanten, telecomproviders en internetaanbieders, die de app vooraf installeren of bundels met abonnementen verkopen. Toch blijft de kern van het model direct-to-consumer: een wereldwijde videotheek in de cloud, toegankelijk via één digitaal abonnement.