Procter& Gamble reports Q3 2025 results

datum 26-10-2025

Procter & Gamble begon het nieuwe boekjaar met rustige maar brede groei. De omzet kwam uit op $22,4 miljard, goed voor 3% groei ten opzichte van vorige jaar. De onderliggende groei lag op 2% doordat prijs en mix elk +1% bijdroegen en het volume per saldo neutraal bleef. De winst liep harder op naar $1,95 (GAAP), wat 21% is op jaarbasis. Dit door een gunstigere vergelijkingsbasis met minder herstructureringslasten. De core EPS (winst per aandeel) kwam uit op $1,99, een toename van +3% y-o-y.

De brutomarge kwam uit op 51,4% (GAAP) en daalde  met 70 basispunten. De core brutomarge liep 50 bps terug. De operationele marge bleef veerkrachtig met 26,2% (GAAP), –50 bps y-o-y, terwijl de core operationele marge in de kern stabiel was en bij valutaneutrale benadering zelfs +40 bps verbeterde.

De operationele kasstroom bedroeg $5,4 miljard,

P&G keerde in het kwartaal $3,8 miljard uit aan aandeelhouders. $2,55 miljard aan dividend en $1,25 miljard aan aandeleninkoop.

Omzet en core EPS lager boven de verwachtingen van analisten. De beurskoers van Procter & Gamble reageerde rondom publicatie met een bescheiden plus.

Belangrijke gebeurtenissen

CEO Jon Moeller plaatste de resultaten in het licht van een lastige consumentenmarkt en geopolitieke onrust. Hij benadrukte dat het bedrijf koers houdt met zijn vaste recept. Focus op dagelijkse categorieën, superieure producten en verpakkingen, sterke communicatie en winkeluitvoering, en strakke productiviteit.

Binnen de portfolio zag men de volgende bewegingen. Beauty versnelde met +6% organisch dankzij vernieuwing in haar- en huidverzorging. Grooming leverde +3% door een gunstigere prijs/mix en meer volume in Noord-Amerika en Europa. Health Care groeide +1%, terwijl Fabric & Home Care en Baby, Feminine & Family Care per saldo vlak waren.

Het bedrijf verlaagde intussen de inschatting van tarief- en douanekosten voor het boekjaar naar circa $400 miljoen na belasting en handhaafde de vooruitzichten voor omzet en winst.

Interessant

Wat in dit kwartaal vooral opvalt, is dat kwaliteit belangrijker is dan snelheid. De omzet groeit gematigd, maar de combinatie van productmix, prijs en productiviteit houdt de winst op koers.

Outlook

P&G handhaaft de vooruitzichten voor het boekjaar 2026. Het bedrijf mikt op all-in omzetgroei van +1% tot +5% en organische groei van 0% tot +4%, met een diluted EPS die +3% tot +9% hoger moet uitkomen en een core EPS die 0% tot +4% stijgt.

De raming voor grondstofkosten is nu ongeveer $100 miljoen hoger en voor tariefkosten ongeveer $400 miljoen (was $800 miljoen) hoger. Dit wordt deels gecompenseerd door ongeveer $300 miljoen aan positieve valuta effecten.
De speerpunten blijven onveranderd. Innovatie die merkvoorkeur vergroot, premium-mix zonder volumeverlies, en een productiviteitsprogramma dat ruimte creëert om in marketing en R&D te blijven investeren waar dit de categorie laat groeien.

De aandeelhouders

Er werd $2,55 miljard aan dividend uitgekeerd en $1,25 miljard aan aandelen ingekocht, met voor het hele boekjaar een richtpunt van ongeveer $10 miljard dividend en circa $5 miljard aandeleninkoop.

Voor de waardering van het aandeel berekenen we de koers-winstverhouding. Per 24-10-2025 sloot het aandeel P&G op $152,49. Het TTM-EPS (winst over afgelopen 12 maanden, diluted) bedraagt $6,85. Daarmee is de koers-winstverhouding 22,3×

Financiële gegevens

Hoofdcijfers (Q1 boekjaar 2026; juli–september 2025)

Metric Q1 FY26 y-o-y
Omzet $22.386 mln +3%
Organische omzet +2% +2%
Brutomarge (GAAP) 51,4% −70 bps
Core brutomarge 51,5% −50 bps
Operationele marge (GAAP) 26,2% −50 bps
Core operationele marge 26,7% 0 bps
EPS (GAAP) $1,95 +21%
Core EPS (niet-GAAP) $1,99 +3%
Kosten (COGS) $10.887 mln +4%
SG&A (Verkoop & Admin) $5.643 mln +2%
Operationele kasstroom $5.408 mln +26%
Adjusted FCF $4.896 mln n.v.t.
Adjusted FCF-productiviteit 102% n.v.t.

Segmenten (Q1 boekjaar 2026)

Segment Omzet Q1 FY26 y-o-y
Beauty $4.143 mln +6%
Grooming $1.817 mln +5%
Health Care $3.220 mln +2%
Fabric & Home Care $7.793 mln +1%
Baby, Feminine & Family Care $5.171 mln +1%
Totaal $22.386 mln +3%