Boeing reports Q3 2025 results
De omzet bedroeg $23,27 mrd. Dat is duidelijk hoger dan een jaar geleden en iets boven het vorige kwartaal. De winst per aandeel bedroeg -$7,14. Dat is minder slecht dan een jaar geleden, al zorgt de 777X-last voor een scherpe verslechtering ten opzichte van het vorige kwartaal.
Boeing verdient zijn geld met de verkoop van commerciële vliegtuigen, met defensie- en ruimtevaartcontracten en met onderhoud, onderdelen en digitale diensten. De groei komt vooral uit meer leveringen bij Commercial Airplanes, terwijl Services en Defense ook toenamen.
De winst bleef dus negatief. Het nettoverlies kwam uit op $5,34 mrd, vooral door een grote last op het 777X-programma na een aangepaste certificeringsplanning. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is het verlies kleiner, maar het drukt nog steeds zwaar op de resultaten.
De operationele marge kwam uit op -20,5%. Dat is een duidelijke verbetering ten opzichte van de marge een jaar eerder, mede door meer toestelleveringen en een positieve omslag in de vrije kasstroom.
Uitleg bij de verandering van omzet en winst/verlies
De omzet steeg door een hogere productie en uitlevering van 737- en 787-toestellen, aangevuld met een stabielere vraag naar diensten zoals onderhoud en onderdelen. In Defense hielpen voortgang op grote programma’s en leveringen in de ruimtevaartketen.
Ten opzichte van de verwachtingen vielen de cijfers gemengd uit. De omzet lag boven de gemiddelde analistenraming, terwijl de winst per aandeel zwakker was dan voorzien door de bovengenoemde last.
Twee andere kerncijfers uit het rapport
De vrije kasstroom draaide naar positief en kwam uit op $0,24 mrd, tegenover een negatieve stand een jaar geleden. Het orderboek groeide verder naar $636 mrd, met meer dan 5.900 commerciële vliegtuigen in de wachtrij. Dat ondersteunt de toekomstige omzet en geeft zicht op bezetting van de productielijnen.
Belangrijke gebeurtenissen
Kelly Ortberg (CEO) legde de nadruk op veiligheid en kwaliteit in de fabrieken. De productie van de 737 gaat omhoog naar 42 toestellen per maand, in overleg met de toezichthouder. De eerste levering van de 777X is doorgeschoven naar 2027, wat direct leidde tot de grote last in dit kwartaal.
Intussen verstevigden nieuwe orders, waaronder meerdere grote contracten bij luchtvaartmaatschappijen, het orderboek.
Op de achtergrond speelde een arbeidsconflict bij een defensielocatie, dat volgens het bedrijf beheersbaar bleef.
Interessant
Op de balans staat een ruime liquide positie, maar de brutoschuld is nog altijd hoog. Dat maakt aanhoudende verbetering van de kasstroom belangrijk. De voorraden daalden licht ten opzichte van eind vorig jaar, wat past bij een gecontroleerde uitlevering en het wegnemen van knelpunten in de toeleveringsketen.
De aandeelhouders
Boeing keert op het gewone aandeel geen dividend uit. Ook is lopend aandelen-inkoopprogramma.
Koers-winstverhouding (TTM)
Voor de waardering van het aandeel kijken we naar de koers-winstverhouding van het aandeel. Op 29 oktober 2025 bedroeg de koers van Boeing $213,58. De winst over afgelopen 12 maanden (TTM) is negatief. Een koers-winstverhouding is dan ook niet zinvol. Alles draait om verbetering in de toekomst.
Financiële gegevens
Kerncijfers
| Metric | Q3 2025 | Q3 2024 | Verandering | Q2 2025 | Verandering |
|---|---|---|---|---|---|
| Omzet | 23,27 mrd | 17,84 mrd | +30% | 22,75 mrd | +2% |
| Winst (nettoresultaat) | -5,34 mrd | -6,17 mrd | verbetering | - | - |
| Marge (operationeel) | -20,5% | -32,3% | verbetering | - | - |
| Winst per aandeel | -7,14 | -9,97 | verbetering | -0,92 | verslechtering |
| Kosten (totaal) | 25,65 mrd | 21,35 mrd | +20% | - | - |
| Vrije kasstroom | +0,24 mrd | -1,96 mrd | omslag naar positief | -0,20 mrd | verbetering |
Overig
| Metric | Q3 2025 | Q3 2024 | Verandering |
|---|---|---|---|
| Orders | 636 mrd | 521 mrd* | stijging |
| Leveringen comm. toestellen | 160 | 116 | +38% |
* vergelijkingspunt einde boekjaar 2024.
Uitsplitsing naar segment
| Segment | Q3 2025 | Q3 2024 | Verandering |
|---|---|---|---|
| Commercial Airplanes | 11,09 mrd | 7,44 mrd | +49% |
| Defense, Space & Security | 6,90 mrd | 5,54 mrd | +25% |
| Global Services | 5,37 mrd | 4,90 mrd | +10% |