Exor: Ferrari minder snel

datum 16 november 2025

Wie naar Exor kijkt, ziet op papier een keurige investeringsmaatschappij met meerdere grote belangen. Maar onder de motorkap blijkt het bedrijf verrassend eenzijdig. Een groot deel van de waarde en dynamiek draait om 1 naam, Ferrari. Voor beleggers voelt Exor daardoor een beetje als een omweg naar Maranello. Je koopt officieel een holding, maar in de praktijk vooral een pakket waar Ferrari de toon zet.

Van Italië naar AEX
Exor wortelt historisch in Italië, waar de familie Agnelli al meer dan 100 jaar industriële belangen opbouwt. De stap naar Nederland kwam in 2022. Sinds 12 augustus 2022 noteert Exor aan Euronext Amsterdam, en vanaf 19 december 2022 maakt het bedrijf deel uit van de AEX. Exor beheert het familiekapitaal van de Agnelli’s, met een paar grote strategische belangen, waarvan Ferrari veruit de belangrijkste is.

Hoe Ferrari in beeld kwam
Jarenlang zat Ferrari verstopt in het toenmalige Fiat/FCA. Exor had daar rond 29–31% van de aandelen en hield via die route indirect een groot belang in Ferrari. Toen Ferrari in 2015–2016 werd afgesplitst en zelfstandig naar de beurs ging, werd dat belang zichtbaar. Exor kreeg toen ongeveer 23,5% van de gewone aandelen en door het loyalty voting-systeem direct meer dan 30% van de stemrechten. Vanaf dat moment stond er niet alleen een zelfstandige luxefabrikant op het koersenbord, maar ook een holding die daar heel nauw mee verweven bleef.

In de jaren daarna schoot de waarde van Ferrari omhoog. De combinatie van sterke groei, schaarste in het aanbod, marges rond of zelfs boven 30% en het aura van een luxemerk zorgde voor een bijna onafgebroken opmars van de koers. Daardoor werd Ferrari binnen Exor steeds belangrijker. Waar het belang in 2016 nog rond 15% van de totale portefeuillewaarde lag, groeide dat in de jaren erna door naar bijna 50%. Zelfs na een gedeeltelijke verkoop blijft Ferrari tegenwoordig goed voor ongeveer 40% van de zogeheten gross asset value (GAV) van Exor.

Gedeeltelijke verkoop van het kroonjuweel
In februari 2025 verraste Exor de markt door ongeveer 4 procentpunt van zijn Ferrari-belang te verkopen. De transactie leverde rond €3 miljard op. Dat geld was niet bedoeld om afscheid te nemen van Ferrari, maar om meer ruimte te creëren. Een deel ging richting een eigen aandeleninkoopprogramma van Exor en een deel vergrootte de financiële slagkracht voor nieuwe investeringen. Het verminderde simpelweg het concentratierisico in 1 positie die inmiddels enorm in waarde was gestegen.

Na die verkoop houdt Exor nog steeds ongeveer 21% van de Ferrari-aandelen aan, gecombineerd met ruim 30% van de stemrechten. De strategische band blijft dus stevig. Exor blijft de dominante aandeelhouder en heeft nog altijd een dikkere vinger in de pap dan welke andere partij dan ook. Het is eerder een herweging na jaren van koersstijging dan een signaal dat de relatie afbrokkelt.

Koersdaling Ferrari en impact op Exor
Juist in 2025 werd duidelijk hoe kwetsbaar zo’n concentratie ook kan zijn. Ferrari noteerde begin 2025 op koers-winstverhoudingen van ongeveer 35–40. Bij die waardering is weinig ruimte voor teleurstelling. Toen de groeicijfers afzwakten, met een omzetgroei van nog maar grofweg enkele procenten en een voorzichtiger vooruitblik, reageerde de markt scherp. Tijdens de kapitaalmarktdag werd een groeipad tot 2030 geschetst met ongeveer 5% omzetgroei per jaar en rond 6% EBIT-groei. Dat lag duidelijk onder de verwachtingen.

Daarbovenop kwam een bijstelling van de elektrificatiestrategie. Het aandeel volledig elektrische modellen in 2030 werd teruggebracht van 40% naar 20%, met een groter gewicht voor hybrides en verbrandingsmotoren. Voor veel beleggers klonk dat als minder groeipotentieel en meer onzekerheid rondom regelgeving en emissienormen. De koers kreeg daarop een stevige tik en lag al snel 20–30% onder de piek van eerder dat jaar. Voor Exor betekende dat direct een stevige deuk in de intrinsieke waarde, want bijna de helft van de portefeuille bewoog daardoor mee naar beneden.

Andere grote belangen naast Ferrari
Toch draait Exor niet alleen om Ferrari. In de top van de portefeuille staan ook Stellantis, CNH (producent van landbouw- en bouwmachines) en Philips. Stellantis vertegenwoordigt ongeveer 22% van de totale waarde, CNH rond 10% en Philips ongeveer 7%. In absolute dividendstroom is Stellantis zelfs de grootste betaler, met rond €700 miljoen per jaar aan dividend richting Exor. CNH voegt daar ongeveer €160 miljoen aan toe, Philips ongeveer €120 miljoen en Ferrari rond €110 miljoen.

Waar Ferrari vooral de motor is achter de stijging van de intrinsieke waarde, leveren deze andere belangen dus een belangrijk deel van de cash binnen Exor. Tegelijk zijn Stellantis en CNH gevoeliger voor cycli in de auto- en kapitaalgoederensector, met koersontwikkelingen die soms achterblijven of zelfs dalen, ondanks hoge dividenden. Philips heeft juist de laatste jaren bijgedragen met koersherstel én strategische waarde, maar is qua gewicht nog altijd duidelijk kleiner dan Ferrari en Stellantis.

Exor als Ferrari-vehikel
Voor beleggers blijft de kernvraag wat je precies koopt als je Exor in portefeuille opneemt. De holding noteert meestal met een korting op de som van de onderdelen, vaak vergeleken met de NAV (Net Asset Value, de intrinsieke waarde). Daardoor krijg je in de praktijk een forse Ferrari-blootstelling met een indirecte discount, plus daar omheen een mandje van andere bedrijven en private investeringen. De keerzijde is dat je geen pure Ferrari-tracker koopt. De korting op de NAV, de prestaties van Stellantis, CNH en Philips, kapitaalallocatie door het management en eigen aandeleninkoop zorgen voor een koersverloop dat regelmatig afwijkt van Ferrari maar in grote lijn toch duidelijk overeenkomsten vertoond.

De realiteit is duidelijk. Zolang Ferrari rond 40% van de portefeuille uitmaakt en Exor meer dan 30% van de stemrechten houdt, zal de toekomst van Exor voor een groot deel worden geschreven op de wegen en circuits waar Ferrari zijn reputatie heeft opgebouwd. Wie Exor koopt, koopt dus een holding, maar wel een holding met een heel uitgesproken rood hart.