Coca-Cola
Coca-Cola is ’s werelds grootste frisdrankproducent met een breed portfolio van koolzuurhoudende dranken, sappen, water en energiedranken. Het bedrijf bezit meer dan 200 merken, waaronder Coca-Cola, Fanta, Sprite en Minute Maid, en werkt samen met lokale bottelpartners voor productie en distributie. Coca-Cola is actief in meer dan 200 landen en focust op groei in opkomende markten en suikervrije varianten.
Coca-Cola - Nieuws & Financial results
Dieper inzicht in Coca-Cola
Naar website van Coca-Cola
Coca-Cola op Wikipedia
Coca-Cola
Coca-Cola is een wereldwijd drankenbedrijf dat vooral bekend is van het colamerk Coca-Cola, maar inmiddels een enorm portfolio non-alcoholische dranken heeft. Het bedrijf ontwikkelt en vermarkt frisdranken, waters, sappen, sport- en energiedranken en verkoopt vooral siropen en concentraat aan bottelaars. Die bottelaars produceren, verpakken en distribueren de dranken naar winkels, horecazaken en automaten. Coca-Cola zelf richt zich vooral op merken, recepten, marketing en het wereldwijde franchisemodel.
Het verhaal begint in 1886 in Atlanta, waar apotheker John Pemberton het oorspronkelijke Coca-Cola-recept ontwikkelde en in zijn apotheek als drank verkocht. Al snel werd de naam en formule verkocht aan zakenman Asa Candler, die het merk agressief begon te promoten en uit te rollen in de Verenigde Staten. In de twintigste eeuw volgde een snelle internationale expansie en werd Coca-Cola een van de bekendste merken ter wereld, sterk verbonden met reclame, sport en populaire cultuur.
Qua producten biedt Coca-Cola veel meer dan alleen gewone cola. Naast Coca-Cola Original, Zero Sugar en Light heeft het bedrijf merken als Fanta, Sprite, diverse ijsthee- en vruchtendrankmerken, mineraal- en bronwaters, sportdranken en in sommige markten energiedranken en koffie- of theelabels. Steeds meer nadruk ligt op suikervrije of suikerarme varianten en kleinere verpakkingen, mede door veranderende consumentenvoorkeuren en strengere regelgeving rond suiker.
Geografisch is Coca-Cola bijna overal ter wereld aanwezig. De onderneming verkoopt dranken in meer dan 200 landen en gebieden. Het werkt met een fijnmazig netwerk van onafhankelijke en deels gelieerde bottelaars die per regio verantwoordelijk zijn voor productie en distributie. Het hoofdkantoor staat in Atlanta, maar de operationele structuur is opgedeeld in grote regio’s zoals Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa, Afrika en Azië-Pacific, elk met eigen commerciële teams.
De klanten en afnemers van Coca-Cola zijn aan de ene kant de bottelpartners, die het concentraat inkopen. Aan de andere kant zijn er de detailhandels- en out-of-homeklanten: supermarkten, buurtwinkels, tankstations, horeca, fastfoodketens, bioscopen en vendingoperators. De uiteindelijke eindklanten zijn uiteraard consumenten, maar het verdienmodel van Coca-Cola draait om langdurige relaties met bottelaars en grote retail- en foodserviceketens die het merk een prominente plaats geven in schappen, koelingen en op menukaarten.