McDonald's
McDonald’s is ’s werelds grootste restaurantketen met meer dan 40.000 vestigingen in ruim 100 landen. Het bedrijf werkt grotendeels via franchisenemers en biedt een gestandaardiseerd menu van hamburgers, friet en dranken. McDonald’s investeert in digitalisering, bezorgdiensten en duurzaamheid om groei en efficiëntie te combineren met een herkenbare wereldwijde merkbeleving.
Mc Donald's - Nieuws & Financial results
Dieper inzicht in McDonald's
Naar website McDonald's
McDonald's op Wikipedia
Mc Donald's
McDonald’s is ’s werelds bekendste fastfoodketen en één van de grootste restaurantbedrijven ter wereld. Het bedrijf opereert in de zogeheten quick service restaurantsector en verdient zijn geld met de verkoop van hamburgers, kipproducten, friet, ontbijten, desserts en dranken, aangevuld met koffie- en snacksconcepten. Een groot deel van de restaurants wordt gerund door franchisenemers, waardoor McDonald’s zelf vooral focust op merk, menu-innovatie, marketing, vastgoed en operationele standaarden.
Het verhaal van McDonald’s begint in de jaren veertig in Californië, waar de broers Richard en Maurice McDonald een efficiënte hamburgerstand runden met een sterk vereenvoudigd menu en een “assembly line”-achtige keuken. In 1954 raakte zakenman Ray Kroc betrokken bij het concept. Hij zag de schaalbaarheid en begon het merk via franchise uit te rollen door de Verenigde Staten. Onder zijn leiding groeide McDonald’s in de decennia daarna uit tot een wereldwijd icoon, met de Big Mac, de Golden Arches en het idee van een gestandaardiseerde eetervaring.
Qua producten biedt McDonald’s een vrij breed maar herkenbaar menu. Kern is nog altijd de hamburger, in varianten als de Big Mac, Cheeseburger en diverse premium- of lokale burgers. Daarnaast zijn er kipproducten (nuggets, burgers, wraps), friet, salades, ontbijtproducten, ijsjes en desserts. In veel markten speelt koffie- en koffiespecialiteiten (McCafé) een steeds grotere rol. Het aanbod wordt regelmatig aangepast aan lokale smaakvoorkeuren en seizoensacties. Naast het eten en drinken levert McDonald’s diensten zoals drive-thru, bezorging via eigen kanalen en bezorgplatformen, en digitale ordering via apps en kiosken.
Geografisch is McDonald’s bijna overal ter wereld te vinden. Het grootste deel van de omzet komt nog steeds uit Noord-Amerika, maar er zijn tienduizenden restaurants in Europa, Azië, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en delen van Afrika. Het bedrijf werkt met een mix van eigen vestigingen en franchiserestaurants, waarbij lokale partners investeren in de uitbating, terwijl McDonald’s kennis, merk en systemen levert.
De klanten en afnemers zijn heel divers. McDonald’s richt zich op gezinnen, jongeren, forenzen en reizigers die snel, relatief goedkoop en consistent willen eten, of het nu gaat om een lunch, een snelle hap onderweg of een familietraktatie. Daarnaast bedient het bedrijf via bezorging ook thuiswerkers en consumenten die gemak zoeken. Door de combinatie van sterke merkherkenning, brede openingstijden en een voorspelbaar productaanbod is McDonald’s uitgegroeid tot een vaste waarde in het wereldwijde straatbeeld.